هر آنچه که در رابطه با توییتر باید بدانید

twitter-logo (1)

این روزها بازار شبکه‌های اجتماعی داغ است و اکثر افراد با شنیدن این لغت یاد و خاطره فیسبوک در دلشان زنده می‌شود. اما میان شبکه‌های اجتماعی نامی همچون توییتر هم دیده می‌شود که شاید آنگونه که باید و شاید از قابلیت‌ها و تاریخچه آن اطلاع نداشته باشیم. امروز قصد داریم تا نگاهی به این شبکه اجتماعی بیندازیم اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که توییتر چه حرف‌ّهایی برای گفتن دارد، با ما همراه باشید.

توییتر چگونه و توسط چه کسانی شکل گرفت؟
توییتر در ابتدا یک پروژه ساده بود و توسط شرکت Obvious ایجاد شد و نمونه‌های اولیه آن، تنها به عنوان یک سرویس داخلی برای کارکنان Odeo پایه ریزی شده بود. از پایه گذاران توییتر می‌توان به سه دوست با نام‌های جک دورسی، اوان ویلیامز و بیز استون اشاره داشت. سرانجام در اکتبر ۲۰۰۶ توییتر به صورت عمومی منتشر و در دسترس همگان قرار گرفت و پس از حدود یک سال در اکتبر ۲۰۰۷ به یک شرکت مستقل تبدیل شد.

Twitter
جک دورسی در کنار باراک اوباما

مقر اصل توییتر در کجاست؟
توییتر برای نخستین بار در کالیفرنیا به ثبت رسید و دفتر اصلی آن در سان فرانسیسکو است. با این حال اکنون در شهرهای دیگری نیز نظیر نیویورک، سن آنتونیو و بوستون نیز سرورهایی را داشته و مشغول فعالیت است.

Twitter_sf_hq
دفتر مرکزی در سان فرانسیسکو

در ابتدا سرمایه توییتر چقدر بود؟
در رابطه با اینکه توییتر با چه سرمایه‌ای آغاز به کار کرد، ابهامات زیادی وجود دارد! برخی بر این باورند که با تنها ۱ میلیون دلار کار خود را آغاز کرده است و برخی دیگر این مقدار را تا ۵ میلیون دلار نیز تخمین زده‌اند. اما به طور کلی، میزانی میان یک تا ۵ میلیون دلار به عنوان سرمایه اولیه توییتر تخیمن زده شده است. پس از آنکه توییتر فعالیت خود را آغاز کرد سرمایه گذاران زیادی به آن روی آوردند و رقمی در حدود ۵۶ میلیون دلار را بر روی آن سرمایه گذاری کردند.

Twittr_2
طرح اولیه توییتر

توییتر به چه معناست؟!
توییتر از واژه توییت برخواسته است و توییت به معنای جیک جیک کردن است. به طور کلی اینکه چرا لوگوی توییتر چنین شکلی دارد نیز به همین قضیه توییت و جیک جیک کردن باز می‌گردد. شاید از خود بپرسید که چرا باید نام چنین شبکه‌ای را توییتر نامید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که توییتر به کاربرانش اجازه می‌دهد تا ۱۴۰ حرف را در قالب یک متن کوتاه به اشتراک بگذارند و این کوتاهی سخن گفتن در توییتر، دقیقا همانند جیک جیک کردن یک پرنده است. با اینکه فلسفه اصلی توییتر همین متن‌های کوتاه است، اما می‌توانید از به اشتراک گذاشتن ویدیو، عکس و صدا نیز بهره مند شوید.

 

جک دورسی از بنیان گذاران اصلی توییتر در این باره می‌گوید:

واژه توییتر به صورت کاملا اتفاقی به ذهن‌مان رسید و واژه بسیار مناسبی نیز بود چرا که توییتر به دو معناست! نخست “جیک جیک کردن کبوتر” و دوم “زنجیره کوتاهی از اطلاعات نامرتبط” و در واقع توییتر امروزی نیز دقیقا چنین چیزی است و این مسئله نشان می‌دهد که ما انتخاب خوبی داشته‌ایم.

 

 

 

 

 

جایگاه توییتر در کجای دنیای مجازی است؟
طبق آمار ارایه شده توسط Alexa امروزه توییتر نهمین سایت پر بازدید جهان است و پس از فیسبوک، دومین شبکه اجتماعی پرطرفدار دنیا نیز به حساب می‌آید. بیشترین بازدید توییتر مطابق با این سایت از ایالات متحده با ۳۰ درصد میزان بازدیدکنندگان است و ژاپن با ۹٫۲ درصد، هند با ۷٫۳ درصد، انگلستان با ۴ درصد و کشور پهناور روسیه با ۳٫۴ درصد از کل بازدیدکنندگان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. شاید از خود بپرسید که چرا با این همه آمار خوب، توییتر در ایران طرفدار آنچنانی ندارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که توییتر تا قبل از آنکه در ایران همچون کشور چین، از دسترس خارج شود در سال ۸۸ چهارمین سایت پر بازدید میان ایرانیان بود (!) اما پس از آنکه از دسترس خارج شد به مرور زمان از میزان بازدید آن کاسته شد و با روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی دیگری همچون فیسبوک، کلوب و… به طور نسبی از میزان بازدید توییتر در ایران کاسته شد اما هنوز هم طرفداران خاص خود را در کشور دارد.
یک رکورد تاریخی برای توییتر:
اگر نگاهی به رشد توییتر بیندازید، دهان‌تان از تعجب باز خواهد ماند. در اوایل سال ۲۰۰۷ کاربران این سرویس به صورت روزانه ۴۰۰ هزار توییت را ارسال می‌کردند. پس از گذشت تنها یک سال، این میزان به ۱۰۰ میلیون توییت افزایش یافت. درست دو سال بعد یعنی در اوایل سال ۲۰۱۰ به صورت روزانه در توییتر بیش از ۶۵ میلیون توییت ارسال می‌شد که با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان به یک رکورد فوق‌العاده دست یافت! ۷۵۰ توییت در هر ثانیه!! توییتر همچنان در حال پیشرفت بود و هیچکس جلودار آن نبود تا اینکه در سال ۲۰۱۱ میزان کاربران این سرویس به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر رسید و روزانه ۲۰۰ میلیون توییت ارسال می‌شد. برای آنکه بزرگی این عدد را درک کنید، کافی است تصور کنید که چنین میزان توییت برابر با نوشتن ده میلیون صفحه کتاب در یک روز است (!) و برای خواندن چنین میزانی، می‌بایست ۳۱ سال تمام توییت بخوانید! امروزه بیش از میلیاردها توییت به صورت روزانه در توییتر به اشتراک گذاشته می‌شود.
برخی کاربردهای توییتر:
۱-  ارسال خبر در مواقع اضطراری: هنگام وقوع زلزله کالیفرنیای جنوبی افراد برای اطلاع از حال یکدیگر و خبر رسانی زلزله به طرز قابل توجهی از توییتر استفاده کردند. با اینکه فلسفه طراحی توییتر چیز دیگری بوده اما چنین کاربردهایی نیز دارد.
۲-  مراسم اسکار یکی از آن دسته مراسماتی است که تبلیغات گسترده‌ای در توییتر به راه انداخته است. پس می‌توان از توییتر به عنوان محلی برای تبلیغات برنامه‌های تلویزیونی استفاده کرد.

کلویه اسلدن در این باره می‌گویید:

امروزه توییتر توانایی این را دارد که گروه وسیعی از افراد را به تماشای یک تجربه مشترک همچون تماشای برنامه‌ای تلویزیونی سوق دهد.

۳- تجسس، یکی دیگر از کاربردهای امروزه توییتر است. سایتی با نام tweetathief حدود ۳ سال پیش راه اندازی شد که در آن شخصی در رابطه با گمشدن شی و یا یکی از بستنگانش می‌تواند اطلاعاتی را در خصوص یک توییت منتشر کند و به همین ترتیب با کسب اطلاعات متفاوت از اشخاص مختلف، گمشده را بیابد.
راه‌های استفاده از توییتر:
در ابتدا ارسال توییت تنها از طریق کامپیوتری متصل به اینترنت امکان پذیر بود، اما امروزه میلیون‌ها برنامه مرتبط با توییتر یافت می‌شود که می‌توانید از طریق آنها با حساب توییتر خود در ارتباط باشید. از تلفن همراه و تبلت‌ها گرفته تا مرورگرهای موجود بر روی کامپیوترها، همگی دست به دست هم داده و راه‌های ارتباطی شما با توییر را تشکیل می‌دهند. اما توییتر نیز شما را تنها نخواهد گذاشت، او نیز از طریق ارسال ایمیل و حتی مطلع کردن شما از توییت‌های جدید از طریق اس‌ام‌اس نیز همراه شما خواهد بود.

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. BreakingBad

    به این میگن ایده!!!!!!!!!!!!!!!!!
    همه چیز از یه ایده خیلی ساده شروع شد حالا میلیاردی داره پول در میاره

     
    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *