آیا وب‌سایت شما برای ادامه حیات محکوم به استفاده از نسخه موبایلی است؟

google

در 26 فوریه امسال خبری در رابطه با امتیاز دادن گوگل به سایت‌هایی که نسخه موبایلی دارند، منتشر شد که در زیر بخشی از آن را می‌خوانید:

گوگل در 21 آوریل Mobile-Friendly را به عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی گسترش خواهد ‌داد. این تغییر، جستجوی موبایل را در همه‌ زبان‌ها و در سراسر جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد و تاثیر قابل توجهی در نتایج جستجو خواهد‌ داشت.

اما این تغییر نباید کسی را شگفت‌زده کند!

نگرانی برای Mobile-Friendly مسیری جدید برای گوگل نیست، چرا که در سال 2011 بود که این کمپانی اعلام کرد که تعداد کاربران تلفن‌همراه روزبه‌ روز در حال افزایش است و حالا با توجه به افزایش تعداد شماره ‌تلفن‌ها، ما شاهد به حقیقت‌ پیوستن این موضوع هستیم و این افزایش، سهم بسزایی در ایجاد ترافیک خواهد داشت! طبق نمودار زیر 30درصد کل ترافیک سایت‌ها مربوط به نسخه موبایلی آن‌هاست که این آمار برای برخی وب‌سایت‌ها بیش از ۵۰ درصد است. جالب است بدانید که این میزان روز به روز در حال افزایش نیز هست!

Google Mobile Friendly

 

هشدار واضح گوگل در مورد سایت‌های که نسخه موبایلی ندارند!

در نوامبر سال 2014 گوگل تصمیم خود را برای کمک به کاربران برای پیدا‌کردن سایت‌های Mobile-Friendly با اضافه کردن برچسبی با همین نام در نتایج موتورهای جستجو اعلام‌کرد. با این بروزرسانی آن‌ها در حال تغییر چشم ‌انداز رتبه‌ بندی هستند. براساس این الگوریتم سایت‌هایی که طبق معیارهای Googlebot واجد شرایط باشند، برچسب Mobile-Friendly می‌گیرند.

معیارهای گوگل برای سنجش سایت‌ها عبارتند از:

  1. نرم‌افزارهای وب‌سایت با تلفن‌همراه سازگار باشند. (بدون فلش)
  2. اندازه متن‌ها بدون بزرگنمایی قابل خواندن باشند.
  3. تغییر اندازه محتوا بصورت خودکار متناسب با اندازه صفحه تغییر کند. (لازم نباشد حرکت افقی داشته باشید.)
  4. لینک‌ها بزرگ باشند و فضای زیادی بین‌شان باشد، تا به راحتی دیده شوند.

اگرچه این مسائل در طراحی وب‌سایت بصورت استاندارد مطرح است ولی امسال توجه ویژه‌ای به این ویژگی‌ها خواهد شد. اگر شما در مورد Mobile-Friendly بودن سایت خودتان نگرانید، می‌توانید با ارتقای ساده سایت‌تان بسیاری از مشکلات‌ را حل کنید.

 

اگر شما این مسئله را حل نکنید به چه عواقبی دچار خواهیدشد؟

حقیقت این است که همه‌ این‌ها به ترافیک زیادی که از طریق تلفن‌همراه و تبلت بوجود می‌آید، بستگی‌ دارد. گوگل آنالیز مقدار ترافیکی که سایت شما از طریق موبایل دریافت می‌کند را نمایش می‌‌دهد. با این حال در طول تحقیقات روی سایت‌تان ممکن است شگفت‌زده شوید! به عنوان مثال وب سایت بزرگ Moz دریافت که تنها کمتر از یک درصد از ترافیک وب‌سایتش مربوط به موبایل است! برای مثال اگر آن‌ها سایت خود را برای موبایل‌ها بهینه نکنند، احتمالا متوجه تفاوت در ترافیک نخواهند شد با این حال Moz تصمیم گرفت سایتش را برای موبایل‌ها نیز بهینه کند و بتواند برچسب Mobile-Friendly را کسب کند. شما نیز بر اساس مطالب بالا باید برای آینده سرمایه گذاری کند.

چگونه بفمیم صفحات وب‌سایت ما برای موبایل‌ها بهینه است؟

یک راه سریع و مبتدیانه برای فهمیدن اینکه سایتتان Mobile-Friendly هست یا نه، نگاه کردن به سایت‌ در یک گوشی هوشمند است. اگر برچسب Mobile-Friendly اضافه شده است، در این صورت آسوده باشید.

گوگل نیزابزار Mobile-Friendly Test برای تست سایت‌ها که از این قابلیت برخوردار هستند را قرار داده‌ است که با مراجعه به آن و نوشتن نام سایت‌تان می‌توانید از وضعیت سایت خود مطلع شوید!

Mobile-Friendly

هنوز دیر نیست …

د ر 21  آوریل گوگل الگوریتم خود را تغییر داده است و این تغییر به نفع سایت‌های Mobile-Friendly است و همچنین برای آن‌هایی که چنین قابلیتی ندارند، مضر خواهد بود.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *