هر آ‌‌ن‌چه که در رابطه با کمپانی اچ‌پی باید بدانید!

hp-2

ما ایرانی‌ها بعد از آنکه از دانشگاه فارق‌التحصیل شدیم به این در و آن در می‌زنیم تا در جایی استخدام شویم و در اغلب مواقع به در بسته می‌خوریم و کمتر پیش می‌آید که خودمان کسب و کاری جدید را راه بیندازیم! اما باور کنید “استارت زدن” کار چندان سختی نیست، به شرط آن که کار، هدفمند باشد. برای آنکه‌ باور کنید این کار چندان هم سخت نیست، بیایید سری به شرکت چند ملیتی اچ‌پی بزنیم و داستانش را با هم مرور کنیم.

چه کسانی این شرکت را تاسیس کردند؟!

همچون سایر شرکت‌های بزرگ امروزی، اچ‌پی نیز خیلی ساده و بی آلایش کار خود را آغاز کرد. در سال 1934 دیوید پکارد و بیل هیولت، دو دانشجوی دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شدند. رابطه میان آن‌ها همچون رابطه دو هم‌کلاسی بود و چندان دوستی صمیمی میان‌شان شکل نگرفته بود؛ اما یک برنامه 15 روزه (همون اردو خودمون) که شامل زندگی در چادر، ماهیگیری، کوهنوردی و کارهایی از این دست می‌شد، رابطه جدیدی را میان این دو شکل داد. بیل تصمیم گرفت تا ادامه زندگیش را در  استنفورد و MIT بگذراند و دیوید نیز مشغول کار در جنرال الکتریک شد.

بیل همچون بسیاری از ما ایده‌هایی نو در سر داشت و بر خلاف اکثر ما ایرانی‌ها، تصمیم گرفت که آن‌ها را به مرحله اجرا برساند. البته در این تصمیم استادش پرفوسور فرد ترمن نقش مهمی را ایفا می‌کرد و شاید اگر تشویق‌های او نبود، حالا اچ‌پی هم در کار نبود! این تشویق‌ّها موجب شد تا بیل به همکاری دوست خوبش دیوید، کسب و کاری را برای خود راه بیندازد و آنقدر به کارش اهمیت دهد تا این غنچه به گلی بزرگ و زیبا تبدیل شود.

در سال 1938 بیل و همسرش لوسی، خانه‌ای را در طبقه نخست آپارتمان 367 خیابان ادیسون واقع در پالو آلتو کالیفرنیا خریده بودند. بیل یک گاراژ را در پشت خانه خود اجاره ‌کرد تا توسط دوستش مشغول به کار شوند. البته روند کاری این دو به صورت پاره وقت بود.

HP-History

سرمایه اولیه

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید سرمایه اولیه این دو نفر تنها از ۳ چیز تشکیل شده بود! یک گاراژ اجاره‌ای، مقداری پول نقد و تعدادی وسایل دست دوم که جمعا در حدود 538 دلاری می‌شد. این بدان معناست که بر خلاف تفکر خیلی از ماها، شروع یک کسب و کار جدید سرمایه چندانی نمی‌خواهد.

چرا اچ‌پی؟!

احتمالا خیلی‌ها از جمله خود من دوست دارند بداند که چرا نام این شرکت “HP” است؟! اگر کمی دقت کنید می‌بینید که “H” اولین حرف از نام خانوادگی “Hewlett” و “P” نخستین حرف نام خانوادگی “Packard” است. البته اینکه چرا “H” اول قرار گرفته و “P” دوم نیز خود داستانی جدا دارد. این دو بر سر نام گذاری شرکت‌شان اختلاف نظر داشتند و در نهایت تصمیم گرفتند تا با پرتاب یک سکه، اینکه کدام حرف اول قرار گیرد را انتخاب کنند. پس از پرتاب سکه قرعه به نام هیولت افتاد و این گونه شد که نام “HP” در یکم ژانویه 1939 شکل گرفت.  فکرش را بکنید، تنها با رو آمدن سکه می‌توانست نام شرکت به “PH” تغییر یابد!

نخستین محصول تولیدی اچ‌پی

بعد از روز‌ها تلاش این دو نفر، اولین محصول شرکت تازه تاسیس اچ‌پی ساخته شد. این دستگاه یک اوسیلاتور (وسیله‌ای برای تست دستگاه‌ها و لوازم الکترونیک) بسیار ساده به نام HP200A بود. نوع کار کرد دستگاه ساده بود و شاید خیلی‌ها تا پیش از آن نیز به فکر ساخت چنین چیزی افتاده بودند اما این ابزار ساده کارش آنقدر خوب بود که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، شرکت دیزنی 8 تا از آن‌ها را سفارش داد. همین گرفتن سفارش از شرکتی بزرگ، خود می‌تواند موفقیت بزرگی برای یک شرکت تازه تاسیس و از همه مهم‌تر دو نفره باشد.

img-HP200A-3sm

در این سال اچ‌پی تنها دو کارمند داشت که البته همان دو نفر همه کاره شرکت بودند و جالب است بدانید که در حدود ۵ هزار دلار نیز سود داشتند و این یعنی بیل و دیو توانسته بودند با ایده‌های نو و پشتکار عالی، سرمایه اولیه‌شان را در کمتر از یک سال، ده برابر افزایش دهند و برای خود سود دهی داشته باشند.

 

پیشرفت شرکت و ساخت نخستین ساختمان اصلی

شروع کار اچ‌پی همزمان بود با شروع جنگ جهانی دوم! همانطور که می‌دانید شروع هر جنگی برای برخی سود دارد و برای برخی دیگر نیز زیان! اما اچ‌پی در دسته اول قرار داشت و این جنگ حال و روزش را دگرگون کرد. نخستین محصول تولیدی‌ آن‌ها به قدری خوب بود که مهندسین را به تحسین وا داشت و طولی نکشید که نام این کمپانی بر سر زبان‌ها افتاد. در این اوضاع نابسامان جنگ نیز ارتش آمریکا سفارش طراحی ابزاری دقیق برای کنترل جنگ‌افزارها (سیستم‌های پرتاب موشک) را داد. بعد از کسب این موفقیت روز به روز اوضاع اچ‌پی بهتر شد تا آن‌ها اینکه نخستین ساختمان اصلی خود را بنا کردند.

چشم انداز

همانطور که می‌دانید، هر شرکت برای خود آینده نگری کرده و به نوعی چشم اندازی را در نظر می‌گیرد و تمام اهداف خود را مطابق با آن پیش می‌برد. اچ‌پی نیز از این قاعده مستثنی نبود و برای خود چشم اندازی داشت که عبارت‌ است از:

یک شرکت برتر الکترونی با روحی درخشان برای کار در عصر اینترنت

البته لازمه رسیدن به چنین چشم اندازی را تنوع در تولید محصولات، خلاقیت فردی و نوآوری در محصولات می‌دانست.

نحوه مدیریت

بعد از پیشرفت شرکت و بنا نهادن ساختمان اصلی، بیل و دیو تصمیم گرفتند تا شیوه مدیریتی جدیدی را اجرا کنند. آنها فرهنگ مدیریتی شرکت را تغییر دادند. فرهنگ جدید براساس تاکید بر نوآوری، خلاقیت و تشویق کارمندان به پیشرفت بود. در نتیجه هر کسی می‌توانست در پیشرفت شرکت برای خود سهمی داشته باشد. در این مقطع استفاده از فناوری‌های روز و نوآوری به عنوان یک اصل تعریف شده بود.

این دو چشم انداز شرکت را برای تک تک کارکنان جا انداخته بودند، به طوری‌که هریک از کارکنان شرکت می‌دانست که اچ‌پی در آینده قرار است به چه جایگاهی برسد. البته برای رسیدن به این منظور تشویق‌های بیل و دیو و برقراری رابطه دوستانه با کارکنانشان چندان بی‌تاثیر هم نبود. علاوه بر اینکه چشم انداز شرکت برای کارکنان مشخص شد به آن‌ها به اندازه کافی آزادی عمل نیز داده شده بود تا بتوانند به خوبی خلاقیت فردی خود را نشان دهند. روش مدیریت این دو نفر بعدها به عنوان مدیریت هدفمند شناخته شد.

همچنین روشی جدید با نام “درهای باز” نیز در شرکت پیاده کردند. با این سیاست، تمامی ساختمان‌ها و دفترهای اداری و اجرایی بدون در و با دیوارهای شیشه‌ای ساخته می‌شد تا یک فضای اعتماد و آرامش کاری برای کارکنان بوجود آید. به شخصه از انجام چنین طرح‌های جالبی در محیط‌های کاری بسیار خوش‌حال می‌شوم، چرا که این طرح‌ها موجب برقراری رابطه‌ای دوستانه میان مدیران و کارکنان خواهد شد، در نتیجه هر فرد خود را عضوی از یک خانواده بزرگ می‌داند و از هیچ تلاشی برای رسیدن به اهداف بلند شرکت دریغ نمی‌کند. فرد ایده‌های خود را مطرح می‌کند و آن‌ها را در دل خود و برای خود نگه نمی‌دارد. همین مسئله موجب می‌شود که مدیران با ایده‌های نو و زیادی رو به رو باشند و همانطور که دیگر همه می‌دانند، انتخاب از میان چند ایده بهتر از انتخاب یک ایده است. اما متاسفانه برخی از مدیران امروزی اجازه چنین کارهایی را به کارکنان نمی‌دهند و فضایی خشک و بی‌روح میان خود و کارکنان ایجاد می‌کنند با این حال اچ‌پی در حدود 70 سال پیش چنین طرحی را اجرا کرد و حالا شما هم می‌توانید نتیجه آن کارها را ببینید!

بیل و دیو در آن زمان‌ها از طرح‌های تشویقی نیز برای کارکنان استفاده می‌کردند. به عنوان مثال از بیمه حوادث ناگوار سود می‌بردند و یا با برگزاری جشن‌ها و مراسماتی دوستی میان خود و کارکنان را تداوم می‌بخشیدند. جالب است بدانید که آن‌ها حتی یکدیگر را با نام کوچک خطاب می‌کردند و این خود موجب صمیمیت بیشتر آن‌ها می‌شد. به عنوان مثال آقای پکارد را “دیو” صدا می‌زدند.

هیولت و پکارد مدیریت را تنها در دستور دادن نمی‌دانستند! آن‌ها خود در کنار کارکنان مدام در حال تلاش بودند. از نظر آنها مدیر موفق کسی بوده که در کنار کارکنان کار کند و نظارتش بر آن‌ها همچون نظارت یک همکار باشد و نه یک رئیس! بکار گیری همین روش موجب شده بود تا کارکنان نیز در کنار آن‌ها تلاش کنند، چون می‌دیدند که مدیران شرکت نیز در کنار آن‌ها سخت مشغول کارند.

پکارد موفقیت شرکتش را در رضایت کارکنانش می‌دانست! او معتقد است که یک کارمند، زمانی می‌تواند خلاقیت و نبوغ خود را نشان دهد که نگرانی و یا آشفتگی بابت زندگی روزمره خود نداشته باشد. بنابراین مدیران اچ‌پی تا حد امکان نیازهای کارکنان را رفع می‌کردند. می‌توان از این تصمیم فوق‌العاده پکارد، چنین نتیجه‌ای را گرفت:

رضایت کارکنان = موفقیت روز افزون شرکت

بعدها دیو و بیل اصول مدیریتی خود را در کتابی تحت عنوان “راه اچ‌پی” منتشر کردند. پکارد معتقد است که اچ‌پی بر پایه “اعتماد” بنا شده و اگر اعتماد نبود، اچ‌پی هم در کار نبود.

the-hp-way-original-imadrscyefuvvvsj

جالب است بدانید که سبک و شیوه مدیریتی این دو نفر امروزه به نام سبک مدیریتی دره سیلیکون نیز معروف است. چرا که تا پیش از آن، مدیریت به نحو دیگری صورت می‌گرفت. این سبک حالا دارای قوانین جالبی نیز هست که در ادامه برخی از آن‌ها را می‌خوانید:

  • باور داشته باشید که می‌توانید دنیا را تغییر دهید.
  • به همکاران خود اعتماد کنید.
  • کاغذ بازی نکنید و سیاسی هم نباشید!!
  • این مشتری است که می‌گوید کیفیت کار شما باید چگونه باشد نه شما.
  • روش‌های متفاوتی را برای کار کردن اختراع کنید.
  • دین خودتان را هر روز ادا کنید.
  • نحوه کار کردن جمعی و فردی را یاد بگیرید.
  • با سرعت و مدام کار کنید.

ارزش‌های شرکت اچ‌پی

  1. همکاری و مشارکت در کار: ما همیشه رو به پیشرفت هستیم مشارکت یکایک افراد در کار، کلید موفقیت ماست.
  2. سرعت در اجرا: ما خلاق و نوآور هستیم و زودتر از تمامی رقبای‌مان به نتیجه می‌رسیم.
  3. خلاقیت و نوآوری معنادار: ما یک شرکت در حوزه فناوری اطلاعات هستیم که ابزارهای مهم و با ارزش را تولید می‌کند.
  4. امانتداری: ما ساده و بی‌ غل و غش و در عین حال یکرنگ و صریح هستیم.
  5. کار تیمی: ما یک تیم هستیم و مشارکت در کارها موجب رشدمان می‌شود. ما همیشه به دنبال روش‌های جدید برای ارایه خدمات به مشتریان هستیم.
  6. اشتیاق نسبت به مشتری: در تمام کارهای که انجام می‌دهیم مشتری را در راس قرار می‌دهیم و توجه ویژه‌ای به آن‌ها داریم.
  7. اعتماد به افراد: با با هم کار می‌کنیم تا بتوانیم فرهنگ اعتماد و احترام به افراد را به همه بیاموزیم.

تاثیر اچ‌پی بر محیط

هر کمپانی بدون شک در محیط اطراف خود تاثیر گذار است. حال برخی کمتر و برخی دیگر بیشتر! اچ‌پی یکی از آن دست کمپانی‌هایی بود که تاثیر بسیار زیادی را بر محیط پیرامون خود گذاشت. آن گاراژ کوچکی که در ابتدا تصویرش را دیدید و در رابطه با آن خواندید در دره سیلیکون قرار داشت. بسیاری از افراد روز تولد اچ‌پی را همزمان با تولد دره سیلیکون می‌دانند. در آن زمان نه خبری از شرکت‌ بود و نه هیچ چیز دیگری! اما با روی کار آمدن اچ‌پی، دره سیلیکون نیز بر سر زبان‌ها افتاد و حالا به یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین محل‌های دنیا در فناوری اطلاعات تبدیل شده است و به نوعی مرکز اقتصاد اینترنت به شمار می‌رود.

در همین راستا دیو در سال 1990 وقتی که در اوج بود گفت:

وقتی به گذشته خود می‌نگرم، به خودم افتخار می‌کنم که شرکتی را تاسیس کرده‌ام که با ارزش‌ها و موفقیت‌هایی که در طی این سال‌ها بدست آورده، تواسنته راه را برای سایر شرکت‌ها نیز هموار سازد.

اگر نگاهی به کمپانی‌های حاضر در این منطقه بیندازید در می‌یابید که اچ‌پی چه کار بزرگی را کرده است.

1425198918_silicon-valley

میزان درآمد

خب مسلما با پیشرفت روز افزون یک شرکت، بر میزان درآمد، سود سالیانه و تعداد کارکنان آن‌ها نیز افزوده می‌شود. در جدول زیر تمامی این موارد را در طی سال‌های دور خواهید دید.

سال

تعداد کارکنان میزان محصولات فروش سالیانه

۱۹۴۰

۳ ۳۴۰۰۰

۱۹۶۵

۷۵۰۰ ۱۵۰۰

۱۱۰۵۰۰

۱۹۸۹

۸۲۰۰۰ ۱۰۰۰۰

۳۰۰۰۰۰۰۰

۱۹۹۷ ۱۲۱۹۰۰ ۲۵۰۰۰

۹۴۲۰۰۰۰۰۰۰

۲۰۰۶ ۱۴۰۰۰۰ ۲۰۰۰۰۰۰

۶۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰

 

ادغام اچ‌پی با کمپک (Compaq)

در سپتامبر سال 2001 شرکت اچ‌پی با شرکت کمپک که در ابتدا کامپیوترهای سازگار با IBM را تولید می‌کرد، ادغام شد. از این رخداد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌ها در میان‌ شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات نیز یاد می‌شود. بعد از این ادغام بزرگ اچ‌پی در حدود 145 هزار کارمند را به خود می‌دید و در حدود 160 کشور جهان فعالیت داشت و به نوعی کامل‌ترین خدمات و محصولات کامپیوتری را ارایه می‌داد. پس از آن بود که اچ‌پی به عنوان جدی‌ترین رقیب IBM شناخته شد.

شکست در مذاکرات با EMC

در طی سال گذشته نیز خبرهایی از ادغام اچ‌پی و EMC که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان حافظه‌های ذخیره سازی در آمریکاست نیز به گوش می‌رسید، اما به نقل از رویترز این ادغام متنفی شده است. دلیل منتفی شدن آن را نیز تفاوت عمیق دیدگاه دو طرف در رابطه با هزینه‌های این ادغام برای طرفین می‌دانند.

محصولات تولیدی

اچ‌پی از همان ابتدا شروع فعالیت خود، تمرکزش را بر ارایه محصولات دیجیتالی گذاشته بود و در طول مسیر پیشرفتش نیز هیچ‌گاه کاری خارج از این حوزه را انجام نداد. حالا این کمپانی بزرگ و صاحب نام به تولید چاپگر می‌پردازد، ساخت سرورها و لپ‌تاپ‌ها را در پیش گرفته و دستی نیز در دنیای تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند دارد. البته ناگفته نماند که برخی نرم افزارهای مربوط به شبکه را نیز در گستره فعالیت‌های خود گنجانده.

HP Company

کاهش بی‌سابقه ارزش سهام اچ‌پی

در سال‌های اخیر و در پی افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، درآمد شرکت اچ‌پی همچون بسیاری از کمپانی‌های آمریکایی با کاهش رو به رو شد. اچ‌پی مدتی بود که حال و روز خوشی نداشت. به همین دلیل تصمیم به برنامه ریزی بلند مدت برای افزایش بهره‌وری و در نهایت سوددهی شرکت گرفت. اما زمانی که پیش‌بینی‌هایش درست از آب در نیامد، مدیرعامل وقت این کمپانی آقای وایت‌من طی مراسمی به سرمایه‌گزاران اعلام کرد که 2013 سال تعمیر و از نو ساختن شرکت است و در سال 2014 نیز این کمپانی نمی‌تواند به بهبودی کامل دست یابد و رشد خود را از سر بگیرد. پس از این صحبت‌ها ارزش هر سهم اچ‌پی به 15.67 دلار رسید که این میزان کمترین ارزش سهام این کمپانی در طی 9 سال اخیر بوده است. جالب است بدانید که در آن سال چیزی در حدود 35 درصد از ارزش سهام این کمپانی کاسته شد که در این سطح به نوعی یک شکست به تمام معنا تلقی می‌شود.

به همین منظور، اچ‌پی تصمیم گرفت تا شرکت خود را به دو شرکت مجزا تقسیم کند. یکی در حوزه کامپیوترهای شخصی و دیگری در حوزه تولید چاپگر! تا بلکه بتواند دوباره به سوددهی برسد. مسلما برای انجام چنین کاری می‌بایست بودجه هنگفتی را نیز صرف کرد. در نتیجه اچ‌پی در طی سال از بودجه سالیانه خود چیزی در حدود 1.3 میلیارد دلار آن را صرف این تفکیک می‌کند. جالب است بدانید که هزینه این تفکیک به همراه ضرر‌های ناشی از کاهش فروش محصولات و افزایش ارزش دلار سبب کاهش بیش از نیمی از نقدینگی اچ‌پی می‌شود. باید دید که شرکت اچ‌پی با این عزمت و بزرگی و سابقه طولانی و ثبت بیش از 30 هزار اختراع تا سال 2005 در آینده به کجا خواهد رسید…

HP_Headquarters_Palo_Alto

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *